donderdag 2 juni 2011

Het universum.

Hello everyone, 

Dit is de eerste keer dat ik echt op mijn eigen dag post. Yeah, dit komt wel goed. Ik ga het hebben over het universum, ik keek in de lucht en ik begon een discussie met mijn vader. Ik zelf vind het een vreselijk eng idee dat het heelal oneindig is. "Niets kan oneindig zijn?" denk ik dan. En met mijn vriendin heb ik het er wel eens over gehad dat als het heelal niet bestond, er echt niets was. En dan niet niets in de vorm van een wit leeg vlak, maar echt niets. Persoonlijk kan ik hier echt gek van worden, allemaal rare gedachtes in mijn hoofd en ja, gewoon raar. Wat ik ook eng vind is het einde van de aarde, en het heelal. Niet dat wij dan nog leven, maar het gaat ooit gebeuren, dat is ook een rare gedachte. Anyways, hier volgt een klein stukje uit wikipedia over het heelal in het algemeen.



"Het heelal of universum in de astronomie ofwel de kosmos in de kosmologie zijn synoniemen voor alle materie en energie binnen het gehele ruimte-tijdcontinuüm waarin wij bestaan. Over het algemeen wordt aangenomen dat het heelal is ontstaan volgens debigbangtheorie. Volgens de huidige stand van zaken van deze theorie is het heelal circa 13,75 miljard (± 1%) jaar geleden ontstaan.
Er valt voorts nog een onderscheid te maken tussen het 'zichtbare heelal' en het 'theoretische heelal'. Het zichtbare heelal omvat dat deel van het heelal waarvan sinds het "begin der tijden" licht ons heeft kunnen bereiken. Omdat de snelheid van het lichteindig is, is ook het zichtbare heelal gemeten vanaf het "begin der tijden" eindig. Het theoretische heelal omvat de theoretische modellen die in de kosmologie een mogelijke structuur beschrijven waarin het zichtbare heelal wellicht 'ingebed' is. Deze worden behandeld in bijvoorbeeld de verschillende snaartheorieen en de theorie over een mogelijk multiversum."
Aldus Wikipedia. 

"Het uitdijen van het heelal heeft implicaties voor het uiteindelijke lot van het heelal. Het belangrijkste is hierbij de dichtheid van het heelal ofwel de hoeveelheid materie. De drie meest gangbare mogelijkheden zijn of de "Big Rip" (open heelal), "Big Crunch" (gesloten heelal) en hetvlakke heelal.
  • De "Big Rip" neemt aan dat de dichtheid van het heelal zo laag is dat de uitdijing oneindig zal doorgaan, en op die manier alle materie en energie dusdanig zal verspreiden dat er niets meer van enige omvang zal bestaan. Het heelal is oneindig en hyperbolisch. Het heelal zal ook afkoelen doordat de warmte zich over een grotere ruimte zal moeten verspreiden (Big Chill). Zoals het er nu naar uitziet zal het heelal inderdaad op deze manier evolueren, omdat alles erop wijst dat de hoeveelheid donkere materie veel kleiner is dan de zon. kritische waarde.
  • De "Big Crunch" neemt aan dat dichtheid van het heelal hoog genoeg is om de uitdijing uiteindelijk, door de zwaartekracht van alle materie, te doen stoppen en dat het heelal daarna ineen zal krimpen. Het uiteindelijke lot zal dan de totale ineenstorting van het heelal zijn (eindkrak).
  • Het vlakke heelal. Hierbij is de uitdijende kracht even groot als de zwaartekracht en zet het heelal net vlug genoeg uit om samentrekking te voorkomen. Het heelal zal dan in theorie ooit stoppen met uitdijen, maar oneindig ver in de toekomst. In de grafiek van de uitdijing als functie van de tijd zien we dan een horizontale asymptoot.
Maar de dichtheid van het heelal kan ook worden beïnvloed door externe factoren, bijvoorbeeld als ons heelal wordt omgeven door een nog groter gebied met een hogere dichtheid, waar het uiteindelijk mee in botsing zal komen. Dit hangt nauw samen met het steeds populairder wordende idee van een multiversum."
Naja, zelf vind ik dit onderwerp dus best eng maar wel interessant. Ik moet me er gewoon 'bijneerleggen' en er niet te veel over na denken, dan komt alles wel goed haha. Wat vinden jullie hier van? En hoe denken jullie eigenlijk dat het ontstaan is? Misschien door god? Of heb jij een andere theorie? Ik ben benieuwd. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten