vrijdag 29 april 2011

Hallo allemaal!
Het is weer vrijdag, vrijdagavond om precies te zijn.. Ik zit hier een beetje slaperig voor de pc want ik heb vandaag mijn laatste schooldag voor de meivakantie gehad! Jaja, ik ben nu alweer bij een vriendin.. vandaar dat ik wat later post als normaal. Vandaag gaat de post over Koninginnendag so.. be excited!

Koninginnedag is een nationale feestdag in Nederland, Curaçao, Sint-Maarten en op Aruba en wordt sinds 1949 gevierd op 30 april. Dat is al een behoorlijk tijdje dus, maar daarvoor werd het op 31 augustus gevierd omdat op die dag Koningin Wilhelmina haar leeftijd wisselde. Nog voor de ‘echte Koninginnedag’ werd op 31 augustus 1885 de eerste ‘Prinsessedag’ georganiseerd, de vijfde verjaardag van de jonge prinses Wilhelmina. Het initiatief hiertoe werd genomen om de nationale eenheid te benadrukken. Na de dood van koning Willem III in 1890, werd Prinsessedag opgevolgd door de viering van ‘Koninginnedag’. Deze dag ontwikkelde zich tot een feestdag voor kinderen. Op haar achttiende verjaardag, 31 augustus 1898, werd Wilhelmina regerend vorstin. De inhuldiging vond op 6 september plaats. Tot en met 1948 werd Koninginnedag op 31 augustus gevierd.

Nu wordt Koninginnendag heel erg anders gevierd. Sommige mensen wachten vol spanning op de koningin in hun stad en kijken toe hoe de Koningin zich vermaakt. Anderen zitten de hele dag voor de buis te zappen en te kijken wat er te doen is in Nederland. Weer anderen, waaronder jij misschien wel valt, feesten de dag door! En niet te vergeten.. ook op Koninginnennacht is het feest!



Helaas is het niet altijd leuk op Koninginnendag.. Op 30 april 2009 bezochten Koningin Beatrix en haar familie de Gelderse stad Apeldoorn om het nationale feest te vieren.
De festiviteiten in Apeldoorn werden echter afgebroken na een aanslag op het koningshuis: een auto reed door een afzetting en de mensenmassa en kwam op korte afstand van de bus waar de koninklijke familie in zat, tegen het monument De Naald tot stilstand. Als gevolg hiervan kwamen acht mensen om het leven, onder wie de bestuurder van de auto.

Ik hoop dat ik jullie weer hebben geamuseerd met deze post!
Heel veel plezier deze dagen en liefs,
Isabelle

Geen opmerkingen:

Een reactie posten