woensdag 4 mei 2011

1 mei




Hoi! Iedereen kent de carnavalstoet uit Rio wel, maar kennen jullie ook de 1-mei stoet uit Genk? Wel, ik denk dat bijna niemand weet waar ik het overheb dus ga ik jullie in deze blog uitleggen wat er allemaal met 1 mei gebeurd in Genk.
Genk is een stad in Limburg dat vlak naast Hasselt ligt, en tadam; daar woon ik. Elk jaar op 1 mei word er een grote stoet en een jaarmarkt gehouden. 1 mei is de dag van de arbeid waarbij de meeste mensen niet moeten werken en de winkels gesloten blijven maar dat ligt in Genk net iets anders. Op 1 mei vierden de Genkenaren het begin van een nieuwe oogst, van de lente.

Dit word gevierd door een grote stoet door de Genkse straten. In deze stoeten lopen de fanfare, de cheerleaders, de dansscholen en alle andere verenigingen mee. Maar het belangrijkste deel van de stoet is toch de meiboom die gepland word en de meikoning die bloemen uitdeeld. En pararatamdam; deze bloemen komen vanuit de winkel waar ik werk! Ahaha, ja even reclame maken. :$
Maar oke, in deze stoet rijden er ook grote praalwagens mee. Deze praalwagens worden door de bloemisten gemaakt en tsja, aangezien ik in een bloemenwinkel werk heb ik meegeholpen aan 3 praalwagens. Je moet maar eens naar de foto's kijken, dan word het vanzelf wel duidelijk.
Ik weet dat de foto's niet bepaald van de beste kwaliteit zijn maar ik hoop toch dat jullie kunnen zien dat het allemaal steltenlopers, praalwagens, fanfares endat soort dingen zijn! Ook is er elke jaar rond 1 mei een kermis in Genk.









Ik kan niet wachten tot volgend jaar! Is er in jullie stad ook een speciale gelegenheid dat zo uitbundig gevierd word? XOXO Selin.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten