donderdag 21 april 2011

Pasen

Hey allemaal!
Jullie zullen wel opkijken, iemand anders post op vrijdag?! Ja, ik ben de plaatsvervanger van Astrid, die normaal op vrijdag postte. Zij is helaas gestopt wegens persoonlijke redenen, en nu zal ik degene zijn die jullie op vrijdag vermaakt.
Ik ben hartstikke blij dat ik uitgekozen ben, en zal me er dan ook 110% voor inzitten! Ik hoop dat jullie genieten van mijn posts, en dat ik de vrijdag nog spectaculairder kan maken dan dat hij al is (: Voordat ik begin
met mijn onderwerp, zal ik me eerst even voorstellen.

Ik ben dus Isabelle, ik ben 14 jaar en mijn hobby's naast computeren zijn tekenen, viool en schrijven. Ik heb een tijdje geleden gesolliciteerd voor deze blog, maar werd niet uitgekozen. Afgelopen maandag kreeg ik het fantastische nieuws dat ik mee mocht doen met Divanti, en daar pepte ik helemaal van op!

Deze vrijdag ga ik mijn blog houden over Pasen, ja het is bijna pasen.. morgen al! Zoals jullie weten komt Pasen oorspronkelijk van het christendom. In de christelijke traditie is Pasen, of ook wel het paasfeest, het belangrijkste liturgische feest. Op Goede Vrijdag, vandaag dus, herdenken christenen het lijden en de kruisdood van Jezus en met
Pasen vieren zij zijn verrijzenis uit de dood. Pasen behoort daarmee tot de traditie van de zoenoffers, die draaien om de noodzaak van de dood voor het leven, de verzoening met het goddelijke en de spirituele ontwikkeling van de eigen ziel door beproeving.

Pasen in de Lage Landen
In de Lage Landen is Pasen voor de meeste mensen een seculier feest geword
en dat bestaat uit een paar vrije dagen, goed eten en familie bezoeken. Veel mensen weten zelfs niet meer wat de eigenlijke betekenis en oorsprong van Pasen is.
Traditioneel worden omstreeks Pasen vaak films op televisie uitgezond
en die het lijden van Christus verbeelden. Oudere films zijn Ben Hur en Jesus Christ Superstar. Een recente film is The Passion of the Christ.

Nederland
In het Limburge Tegeleren wordt om de vijf jaar een 'Passiespel' opgevoerd in het Openluchttheater. Deze worden de Passespielen Tegelen genoemd. Op de zondag dat Pasen wordt gevierd zijn er geen speciale activiteiten in Nederland. Wel zijn er belangrijke diensten zoals politie, ziekenhuizen of brandweermannen actief. Het openbaar vervoer rijdt normaal, een gewone zondagdienst, met een paar kleine aanpassingen. De maandag na Paaszondag wás traditioneel in Nederland, ook een dag voor de viering van Pasen zonder activiteiten. Tegen het einde van de 20e eeuw liet dit steeds meer los. Grote bedrijven, zoals woonboulevards, zijn open, en ook andere winkels zoals supermarkten. Voor personeel in dienst van een overheid is dit nog steeds een vrije dag.



België
Net als in Nederland vinden in België nauwelijks commerciële activiteiten plaats op Pasen. Ook op Paasmaandag is dit het geval, het is één van de wettelijke feestdagen. Voor scholieren en studenten is er rond Pasen de paasvakantie, die twee weken duurt.



Misschien wisten sommigen van jullie dit allemaal niet, en zitten jullie elk jaar een paasfilm te kijken, eitjes te schilderen,
eitjes te zoeken.. en heel veel eten? Pasen draait voornamelijk in Nederland om de 'paashaas'. Hartstikke leuk dus, het is nu een gezellig feest geworden. Een écht lente-feest, zoals ik dat noem. Ja, ik vind Pasen erg leuk hoor! Ik vind het super om mijn buurmeisjes zien rond te rennen door de straten, omdat ze dát ene eitje niet kunnen vinden! Of gezellig met de hele familie eieren schilderen, en daarna uitvechten wie welke krijgt. Ik heb er in ieder geval reuze zin in, en ik wens jullie
allemaal een super leuke Pasen toe!



Isabelle

Geen opmerkingen:

Een reactie posten