zondag 27 februari 2011

HELP een koortslip!

Hoi, Valerie hier! Ik neem even een dag over van iemand die vandaag niet kon.

Een weekje geleden stond ik op en zag ik de nachtmerrie (naast een puist) van elk meisje! EEN KOORTSLIP! Als je dit voor de eerste keer hebt, schrik je je dood. Is dit niet de eerste keer, dan baal je hard dat hij er opnieuw is.

Wat is een koortslip?
Het is een infectie, meestal op je lip, die veroorzaakt is door het herpesvirus (hetzelfde virus zoals de ziekte van pfeiffer).



Kenmerken?
Als je weet dat je hier gevoelig aan bent en je voelt een branderig gevoel op je lip, mag je al denken dat het een koortslip is.


Na enkele dagen komt er een korst of blaas op.
Eenmaal dat je het virus hebt, kom je er nooit meer vanaf.

Behandeling?
Er bestaan duizenden crèmes en zalfjes! Als dit echt helpt weet ik niet. Ik gebruik het zalfje: aciclovir teva 5 % crème, dit gebruik ik als het opkomt, dus meteen als je iets voelt, SMEREN! Als er een korstje op zit, kan je niet meer veel doendan wachten. Je mag wel plantaardige zalfjes (ik heb lipactin) smeren, maar zeker geen agressieve!



tips:
-     - Peuter niet aan het korstje of blaasje (hoe moeilijk dit is, het mag echt niet), zo kun je jezelf op andere plaatsen besmetten en ook kun je anderen besmetten.
-     -  Als je een crème gebruikt, probeer deze aan te smeren met een wattenstaafje (voor besmetting te voorkomen). Het herpesvirus blijft dus voor altijd in je lichaam zitten, je geraakt er niet meer vanaf.
-     - Je kun wel proberen te voorkomen dat je een koortsblaasje krijgt.
-     - Zorg voor een goede weerstand. Gezonde voeding, voldoende lichaamsbeweging en genoeg nachtrust zijn daarvoor belangrijk.
-     - Sommige mensen vinden het prettig om bij een koortslip vaseline of zinkolie op hun lippen te smeren.
-     - Ga naar de dokter als je koortslip na 2 weken nog niet weg is of als hij echt heel veel ontsteekt.
      
      Hier is een tekst om te ontdekken wat jouw koortslip activeert: http://www.zovirax.be/nl/koortslip_test.html



Geen opmerkingen:

Een reactie posten